CYNETART 2016
Remember Me - 20 years of CYNETART
20 Jahre
Festival 2010
André & Michel Décosterd - Cycloïd-E
Original description: “To start off, a desire to approach mechanisms that produce visible undulatory movements and to set them against the development of sound waves. A pendulum. […] The equilibrium in the energy exchanges between the segments is almost perfect; the trajectories are surprisingly right and natural”
20 Jahre
Festival 2014
Marco Donnarumma & Marije Baalman - Nigredo
Original description: “Nigredo is a private experience of altered self-perception and biophysical media. The work is presented in the form of a time-based installation for one visitor at a time.”
20 Jahre
Interview mit
Holger Lippmann
Holger Lippmann wurde 1960 in Mittweida geboren. Er wird als ein Pionier der Netzkunst bezeichnet und sieht einen Teil seines Werkes als digitale Malerei. Heute lebt und arbeitet er in Berlin. Im CYNETART-Interview spricht Holger Lippmann mit Nadine Bors über seine Arbeit, das Leben und 20 Jahre CYNETART.
20 Jahre
CYNETART Festival 1998
Joseph Hyde - Zoetrope
Original programme note: “Zoetrope is a dangerous and perverse experiment in alchemy. Machines are pushed until they break, sound is pressurised and overheated until it bubbles over into light.”
20 Jahre
Interview mit
Martine Neddam
Seit 1996 schuf Martin Neddam im Internet virtuelle Charaktere, die eine autonome künstlerische Existenz führen. Der wahre Autor hinter diesen Figuren blieb lange Zeit geheim. In diesem Interview spricht sie mit Nadine Bors über ihr Alterego, ihre Erinnerungen an die Cynetart und ihre Karriere als Künstlerin.
20 Jahre
CYNETART Festival 2002
Granular Synthesis - Areal
Original description: “Small coarse-grained units of information jerk and shake in light/against-the-light mode. The biological unit ‘human being’, tolerated here to a certain extent, humbly tries to withstand a Wall of Sound which is to get more and more infernal during the following hours… AREAL is a several hour long and improvisational show, a laboratory…”
20 Jahre
Interview mit
STANZA
STANZA ist ein international anerkannter Künstler, dessen Kunst seit 1984 auf Ausstellungen in der ganzen Welt zu sehen ist. Zu den wiederkehrende Themen in seinen Werken gehören die städtische Landschaft, Überwachung, Privatsphäre und die Entfremdung der Menschen in der Stadt. Mit Nadine Bors hat er über seine Karriere und 20 Jahre CYNETART-gesprochen.
20 Jahre
Festival 2008
Automatic Clubbing
Original description: “Automatic Clubbing presents video- and performance-installations and makes CYNETART a platform for dynamic media-art, based on traditional club events, inviting you to experience interactive audiovisual environments and to experiment with these.”
20 Jahre
Festival 2000
Robert Darroll & Kiyoshi Furukawa - Stele
Original description: “Does an increase in complexity imply a qualitative evolutionary advance and are we able to impose a sense of direction, or indeed a goal, on that process? [...] From this distant perspective, all that can be witnessed is an apparently aimless and fragmented ebb and flow, leaving myriads of spent forms adrift in the virtual afterworld of memory.”
20 Jahre
Festival 2014
Alien Productions - Metamusic
Original description: “Our project aims to build electronic sound installations to be used by the animals themselves. Using a wide range of sensors and tools, the animals become able to explore and to play with sounds and sonic moods. The animals, not the humans, will be in full control of the outcome of this sonic sculpture.”
20 Jahre
CYNETART Festival 2010
//////////fur//// - MoshPit
Original description: “Through style and intensity of your head banging, you are the conductor of a virtual metal band consisting of four instruments: vocals, bass, drums and guitar. you can control the volume as well as the pattern of each instrument to create engaging musical arrangements. ”
20 Jahre
Festival 2001
Pablo Ventura - ZONE
Original description: “ZONE goes one step further away from the traditional dance-models towards new performances that employ new instruments which are at our disposal. Like in “Deus ex Machina” and in “MADGOD 2.001” the movements originates within the computer and is passed on from there. ”
20 Jahre
Interview mit
Igor Štromajer
Igor Štromajer, auch bekannt als “Intima”, wurde 1967 in Maribor geboren. Er bezeichnet sich selbst als Pseudo- bzw. Para-Künstler. Im Jahr 1999 nahm er zum ersten Mal am CYNETART-Festival teil, gefolgt von Auftritten in den Jahren 2000 und 2007.